Denise Bindeballe
Biografi

Denise Bindeballe Denise Bindeballe, født i Grindewald i Schweiz, afsluttede sin skoleuddannelse på Ecole Internationale i Geneve. Efter 3 år på modetegnerskole i Zürich kom hun til København, hvor hun i 3 år frekventerede Kunstakademiet, og bl.a. modtog undervisning af prof. Utzon Frank. Derefter rejste Denise Bindeballe tilbage til Thun i Schweiz, hvor hun gik i lære som billedhugger. I årene 1957-64 arbejdede hun som stenbilledhugger og restaurerede bl.a. middelalderbrøndene i Bier og domkirken i Bern. Denise Bindeballe blev dansk gift og flyttede til Skørping, hvor hun startede Skørping Marionetteater.

At skabe en dukke

Uddrag af en samtale med Denise Bindeballe om, hvordan oplevelsen af roller bliver omsat til dukker. Den aktuelle forestilling var Woyzeck:

Før jeg kan begynde på at skabe en dukkes hoved, er det meget vigtigt, at jeg kender og forstår dukkernes personlighed. Jeg læser rollen en første gang og forestiller mig i grove træk, hvordan den skal være. Så taler jeg med instruktøren for at finde ud af, om jeg har læst rollen på samme måde som han. Hvis vi er enige, kan jeg gå i gang med at nærlæse rollerne for at komme til at kende personerne ud og ind. Jeg har været ude for, at jeg havde en helt anden opfattelse af figurerne end instruktøren. Så bliver det jo lidt vanskeligt. Hvem har ret?

Jeg laver aldrig tegninger eller skitser, men har figurerne i hovedet. Når jeg ved, at sådan skal de være, de kan ikke være anderledes, går jeg i gang. Så må jeg arbejde efter min overbevisning, ellers kan jeg ikke stå inde for dem.

Jeg har skåret mange typer, som jeg kan bruge igen og igen. Men særlig til Woyzeck har der alligevel været mange typer, jeg ikke havde. Dem måtte jeg skabe fra bunden.

Først og fremmest måtte jeg skære et nyt hoved til Woyzeck. Han var nok den sværeste. Han er et menneske, der er gået fuldstændig i stykker. Hvordan bringer jeg sådan en type frem, uden at han kommer til at virke for gammel. Et forpint ansigt kommer meget let til at se ud som et gammelt ansigt.

Woyzeck er faktisk ikke smuk, han har ikke et fast blik, nærmere et svømmende. Du kan ikke fange ham. Jeg slører blikket, for på den måde kan jeg bringe noget frem, som viser lidt af det indesluttede - det indadvendte.

Denise i værkstedetSå gik hovedet i stykker - rent fysisk. Der kom en revne i det. I starten ærgrede jeg mig, skulle jeg begynde på et nyt? Jeg kunne have været nødt til det. Men pludselig gik det op for mig, at det faktisk passede meget godt. Han er i stykker, og det kan man også vise fysisk på den måde. Publikun kan højst sandsynligt ikke se revnen på afstand, men for mig er han blevet en ganske speciel person. Det kom til mig som en gave, og den tager jeg selvfølgelig imod.

Så har jeg lavet idioten Karl. Sådan en havde jeg ikke, og jeg tænkte: Hvordan er han? Er han mongol? Er han noget andet? Hvordan laver jeg overhovedet sådan en tosse? Jeg ville ikke ofre et træhoved på ham, for jeg skulle jo aldrig lave sådan et hoved igen. Jeg lavede ham derfor i træmasse. Men havde jeg vidst, at han ville blive så god, ville jeg have lavet ham i træ.

Han lykkedes for mig - helt utrolig godt - synes jeg, men jeg ved faktisk ikke hvorfor. Jeg vile ikke lave ham om i træ nu. Han ville ikke blive den samme, og det er netop den her, der er ønskelig. Som han er nu, har jeg sluttet ham fuldt og helt inde i mit hjerte. Han er simpelthen Karl. Nu er han bare ikke af træ, men han er med hensyn til kunstnerisk kvalitet lige så god.

Når jeg laver marionetdukker, må jeg gøre dem stereotype og så enkle som muligt - man må forenkle. Samtidig må jeg overdrive visse træk for at tydeliggøre, hvad jeg vil med dem. Når jeg ikke vil male dem, bliver jeg nødt til at skære dem med ret grove snit, for at lys og skygge kan give liv i ansigtet. Øjnene maler jeg, og nogle gange maler jeg også lidt skygge under øjnene. Det kommer an på, hvem det er.

Jeg passer også på, at de to halvdele af ansigtet ikke bliver ens. Det er de heller ikke på mennesker, men det betyder mere for en dukke, fordi den ingen mimik har. Når dukkeføreren bevæger dukken, skifter skyggerne i ansigtet, og så virker dukken levende.

Selv om jeg ikke laver hovederne om, men kun ændrer tøj og hår, er der mange, der har spillet med en dukke en hel sæson, som ikke kan gende den, når den er skabt om.

Man får selvfølgelig et helt specielt forhold til hver eneste dukke. Det gør ondt, hver gang jeg skal lave dem om til andre personer. Men ås trøster jeg mig med, at på et almindeligt teater genbruger man jo også de samme skuespillere i forskellige forestillinger.